نوع دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته تحت شبکه IP CCTV

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP سری جدید دوربین مدار بسته است که با ویژگی های متفاوت تر خود نسبت به دوربین مدار بسته AHD و آنالوگ، فاصله نسبتا زیادی با این دو دسته ایجاد کرده است و مشتریان خاص خود را دارد. تفاوت اساسی نسل دوربین های مدار بسته تحت شبکه با دوربین های مدار بسته آنالوگ در کیفیت تصویر آن ها است. در دوربین های آنالوگ کیفیت تصویر با تعداد خطوط افقی در تصویر تی وی لاین (TV line) سنجیده می شد، بیشتر بودن تعداد خط ها، قدرت تفکیک و به طبع کیفیت تصویر را بالاتر می برد. برای تشخیص کیفیت در دوربین های مدار بسته تحت شبکه اما واحد پیکسل به کار می رود، دوربین های مدار بسته 2 و 3 مگاپیکسلی تصاویری با کیفیت بسیار بالا ارائه می دهند، کیفیت بالای تصویر جزییات بیشتری به دست می دهد و می توانید موارد متعددی را در آن مشاهده کنید. با خرید دوربین مدار بسته تحت شبکه قادر خواهید بود که حتی کیفیتی بسیار بالاتر حتی تا 20 مگاپیکسل نیز تجربه کنید که این عدد کیفیت فوق العاده ای برای تصویر از سوژه به شمار می رود. از اصلی ترین دلایل بالا بودن قیمت دوربین مداربسته IP نیز همین کیفیت بالای تصاویر است.

انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه

دو دسته کلی دوربین مدار بسته IP وجود دارد:

  • دوربین مدار بسته آی پی متمرکز: این نوع دوربین مدار بسته تحت شبکه به یک شبکه مرکزی برای ضبط تصاویر نیاز دارد که به نام NVR (Network Video Recorder) شناخته می شود.
  • دوربین های مدار بسته آی پی غیر متمرکز: این نوع از دوربین ها به شبکه مرکزی NVR نیازی ندارند چرا که عملکرد ضبط داخلی آن ها تصاویر را مستقیما به روی هر وسیله استانداردی مانند کارت های (SD، NAS (Network Attached Storage و یا دریافت کننده ها بر روی کامپیوتر، ذخیره می کنند. در واقع دوربین مدار بسته آی پی عملکردی مانند کامپیوتر ها دارند، چرا که به سرعت پس از دریافت اطلاعات از حسگر ها (که می توانند از نوع CCD و یا CMOS باشند) آنها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می کنند.

خصوصیات دوربین مدار بسته تحت شبکه

تفاوت دیگرِ دوربین های مدار بسته تحت شبکه با دیگر دوربین ها در این است که می توان تغذیه آن ها را با همان کابل شبکه و بدون استفاده از کابل مجزا انجام داد. این قابلیت باعث می شود که هزینه و زمان سیم کشی کاهش یابد. این دوربین ها همانند دیگر تجهیزات شبکه، با استفاده از سیستم آی پی به صورت بی سیم یا با سیم اطلاعات خود را انتقال می دهند. همچنین انتقال صوت و تصویر را به سادگی انتقال می یابد و شما می توانید به صورت زنده و از فواصل دور، بر محیط تسلط داشته باشید.
یکی از موارد بسیار مهم حجم تصاویر دوربین مداربسته IP است. در صورتی که دوربین در تمام مدت روشن باشد و تصاویر را ضبط نماید، حافظه آن به سرعت پر شده و ممکن است این مورد مشکل آفرین باشد. برخی از دوربین ها مانند دوربین مدار بسته تحت شبکه داهوا قابلیت استفاده از سیستم تشخیص حرکت motion detector را دارند تا تنها در صورت تشخیص حرکت، شروع به ضبط تصاویر کنند. این قابلیت در این دوربین ها به سادگی و با استفاده از تعدادی نرم افزار، قابل اجراست. در نظر داشته باشید از آن جا که اساسا حجم اطلاعات ارسالی توسط این دوربین ها بسیار بالاست، به خاطر محدودیت در پهنای باند، انتقال این حجم از اطلاعات می تواند سیستم شبکه را با اختلال مواجه کند که این مشکل توسط فیبر های نوری و شبکه های گیگا بایتی قابل حل است.
شما می توانید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه داهوا، ، دوربین مداربسته IP هایک ویژن و دیگر برند ها را در فروشگاه سما ارتباطات دیهیم  مشاهده کنید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی و یا خرید دوربین مداربسته تحت شبکه با همکاران ما در بخش فروش سما ارتباطات دیهیم از صفحه تماس با ما ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب می توانید از به روز ترین لیست قیت دوربین آی پی هم مطلع شوید.

 

دوربین مداربسته AHD چیست؟

سالها بود که دو تکنولوژی دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه در کنار یکدیگر کار می کردند و هیچ کدام رقیب یکدیگر نبودند، البته در این بین تکنولوژی HDSDI نیز وجود داشت که هیچ موقع نتوانست جایگاه خاصی در دنیای دوربین مداربسته داشته باشد. دوربین های آنالوگ کیفیت پایینی داشته و تا حداکثر 1200 تی وی لاین عرضه می شدند. در مقابل دوربین های تحت شبکه محدودیتی در کیفیت نداشته و از یک مگاپیکسل تا پنج یا بالاتر در بازار وجود دارند.

علت استقبال از سیستم AHD و پیشه گرفتن از سایر رقبا را می توان موارد زیر دانست:

  1. مناسب بودن قیمت دوربین مداربسته AHD نسبت به HD-CVI و HD-TVI
  2. منبع باز یا open source بودن تکنولوژی AHD
  3. شخصی سازی و ساخت نرم افزارهای دلخواه از سوی کمپانی های سازنده دوربین مداربسته

کیفیت دوربین مداربسته AHD

عمده تفاوت دوربین های مداربسته آنالوگ با دوربین های AHD در کیفیت است. در زمانی که سیستمهای آنالوگ با کیفیت حداکثری 960H تصویر ارائه می دادند، دوربین مداربسته در بدترین حالت قادر بود با کیفیت 720P تصویربرداری نماید. این مقدار حداقل یک سوم بیشتر از بهترین دوربین آنالوگ می باشد. البته این تازه تمام توان دوربین های AHD نیست و در بهترین حالت یک دوربین مداربسته ای اچ دی قادر است با کیفیت 1080P تصویربرداری کند که این اندازه تصویر با رنج قیمتی دوربین مداربسته ای اچ دی بی نظیر است.

دستگاه ضبط کننده ای اچ دی DVR

دستگاههای دی وی آر AHD نیز به مانند دوربین مداربسته با قابلیت پخش و ذخیره با دو کیفیت 720P و 1080P وجود دارند. البته در این بین DVR هایی با قابلیت پخش با کیفیت 1080 و ضبط 720 وجود دارند که با قیمت مناسبتر از 1080P در بازار وجود دارند. قابلیت ویژه دی وی آر های AHD این است که می توانند هم زمان از دو تکنولوژی آنالوگ و AHD پشتیبانی نماید. به این معنا که می توان در یک مجموعه هم زمان از دوربین های آنالوگ و AHD استفاده نمود و آنها را با همان سیم کواکسیل به دستگاه DVR AHD وصل کرد

محدودیت فاصله در دوربین مداربسته AHD

نگران فاصله نباشید، در سیستمهای دوربین مداربسته AHD افت تصویر وجود ندارد. به راحتی می توان تا سقف 500 متر کابل RG59 با کیفیت متوسط استفاده کرد و افت خاصی در تصاویر ندید. یعنی اگر فاصله دوربین ها از دی وی آر زیاد باشد، باز هم تصاویری با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد.

فیلم های زنده و واقعی با دوربین ای اچ دی

شاید اگر تصاویر دوربین های تحت شبکه را دیده باشید جدا از کیفیت بالا چیز دیگری که نظرتان را جلب میکرد، تاخیر در دریافت تصویر بوده که به دلیل محدودیت پهنای باند ممکن است کمی آزار دهنده باشد. در دوربین های مداربسته AHD چنین چیزی وجود نخواهد داشت. تصاویر زنده، سریع و بدون تاخیر به نمایش در می آید که تا سقف دو مگاپیکسل بهترین کیفیت، بدون تاخیر فراهم می آید که قبل از این در هیچ سیستم نظارت تصویری ای ندیده بودیم.

دوربین مداربسته AHD در مقابل دوربین تحت شبکه

به صورت کلی تکنولوژی ای اچ دی رقیب دوربین تحت شبکه نمی باشد. دوربین های تحت شبکه جایگاه خاص خود را در مراکز مهم و با اهمیت داشته و دارند. دوربین مداربسته AHD آمد و دوربین های آنالوگ را به زودی منقرض خواهد کرد. اکنون قیمت دوربین های AHD معادل سیستمهای آنالوگ در سالهای گذشته شده و به فروش می رسد. این نوع دوربین ها را می تواند در مکانهای نظارتی کم اهمیت مثل مغازه های کوچک، مطب ها، دفاتر کار و همچنین مکانهایی با اهمیت بالاتر مثل فروشگاههای بزرگ، طلافروشی و… استفاده کرد.
اما در مقابل، دوربین های مداربسته تحت شبکه در مراکز با اهمیت مثل مراکز نظامی، بانکها، کنترل تردد در شهرها استفاده بالایی دارد و به دلیل امنیت بالای آن و استفاده آسان در بستر شبکه جایگاه خاص خود را حفظ نموده اند.

 

دوربین مداربسته بیسیم (Wireless)

در صورتی که با سیستم دوربین مداربسته آشنایی داشته باشید می دانید که از آنها برای نظارت و کنترل یک محل خاص استفاده می شود ولی همانطور که می دانید نصب دوربین های مداربسته معمولا نیاز به سیم کشی تخصصی (با استفاده از سیم و کابل دوربین مداربسته) و متعلقات دوربین مداربسته دارد و همچنین برای اتصال و خرید این نوع از دوربین ها معمولا هزینه زیادی باید صرف شود که ممکن است در برخی مکان ها مقرون به صرفه نباشد. در همین راستا برخی شرکت ها اقدام به تولید دوربین مداربسته بی سیم یا دوربین مداربسته وایرلس نموده اند، در ادامه با ما همراه شوید تا با قابلیت ها و کاربردهای این نوع دوربین آشنا شوید.ابتدا بد نیست با تعریف دوربین مداربسته بیسیم آشنا شوید. این دوربین ها همانطور که از نامشان پیداست به طور وایرلس یا از طریق اینترنت به سرور مرکزی متصل می شوند و مزیت اساسی آنها این است که اتصال و راه اندازی این دوربین ها نیازی به سیم کشی های طولانی ندارد به همین دلیل علاوه بر کاهش هزینه ها نصب آسانی نیز دارند. بهترین دوربین مداربسته بیسیم دوربینی است که بیشترین تناسب را با شرایط شما داشته باشد. این دوربین ها در انواع مختلف و با قابلیت های گوناگونی تولید شده است.

دوربین مداربسته بیسیم آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ بی سیم دوربینی است که برای انتقال اطلاعات خود باید ابتدا تصاویر را به سیگنال های رادیویی تبدیل کند و بعد آنها را ارسال نماید همچنین خروجی فرکانسی آنها متناسب به بردشان متفاوت است که همین امر مشکلات زیادی را در استفاده از دوربین مداربسته بیسیم آنالوگ ایجاد کرده است. با اینکه قیمت دوربین مداربسته بی سیم یا وایرلس بسیار مناسب است ولی استفاده از آنها امروزه به شدت محدود شده است. دوربین مداربسته وایرلس آنالوگ به نویزهای الکترومغناطیسی حساس است در واقع در صورتی که موانع در راه انتقال تصاویر زیاد باشد یا وضعیت جوی مناسب نباشد، کیفیت تصویر دوربین وایرلس به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و کارایی آنها کاهش می یابد. شما می توانید ارزان ترین دوربین مداربسته بیسیم را در میان دوربین های آنالوگ بیابید.

دوربین مداربسته بیسیم تحت شبکه IP

امروزه استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه بی سیم افزایش یافته است زیرا شما به راحتی می توانید تنها با اتصال به شبکه اینترنت دوربین مداربسته وایرلس خود را راه اندازی نمایید. دوربین مداربسته بیسیم تحت شبکه معمولا از تکنولوژی وای فای برای انتقال تصاویر استفاده می کند در نتیجه می تواند حجم بیشتری از اطلاعات را با سرعت و کیفیت بالا ارسال نماید در نتیجه شما می توانید بدون نگرانی از فاصله زیاد از امکانات این دوربین بهره ببرید.

کاربرد دوربین مداربسته بیسیم

اگر شما نیاز دارید منزل، محل کار، کلاس های درس، راهروها، اتاق کودک یا به طور کلی هرمحلی را از دور مورد نظارت و کنترل خود قرار دهید استفاده از یک دوربین مداربسته وایرلس کوچک را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا راه اندازی و نصب دوربین مداربسته بیسیم نیاز به دانش فنی زیادی ندارد، به علاوه ممکن است در محل هایی امکان سیم کشی برای شما وجود نداشته باشد ولی نیاز به کنترل آن مکان داشته باشید که در این حالت دوربین مداربسته بیسیم انتخاب مناسبی می باشد. دوربین مداربسته بیسیم هزینه های شما را برای راه اندازی یک سیستم نظارتی سریع و کاربردی کاهش می دهد و این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید تصاویر و صداهای محل مورد نیاز خود را بدون ایجاد نویز به راحتی از طریق گیرنده مورد نظرتان دریافت نمایید همچنین دوربین مداربسته Wireless به راحتی می تواند به شبکه اینترنت موجود متصل شود و به دلیل بی سیم بودن آن کمتر در معرض دید قرار می گیرد و امکان نظارت مخفیانه را بالا می برد.هدف اصلی دوربین مداربسته بیسیم تامین کردن یک راه حل موثر برای مواقعی است که شما نیاز دارید دوربین وایرلس را در جایگاهی بسیار دورتر از مرکز تصویری خود قرار دهید و یا قصد دارید در جایی که امکان کارگذاشتن کابل عملی نیست و یا خیلی هزینه بر است، دوربین مداربسته به کار ببرید به طور مثال گاهی لازم است اتاق فرزند خود را از محل کارتان کنترل نمایید که در این صورت تنها کافیست دوربین مداربسته بیسیم را به WiFi منزل متصل کنید و بعد از طریق تلفن همراه خود محل مورد نظرتان را کنترل نمایید.

دوربین مدار بسته HDCVI داهوا

دوربین مدار بسته HDCVI داهوا  (High Definition Composite Video Interface) نوع جدیدی از دوربین های مدار بسته می باشد که تنها توسط شرکت داهوا تولید می گردد و این نوع ساخت دوربین به نام داهوا جا افتاده است، به طوری که امروزه از لحاظ نوع تکنولوژی، دوربین مداربسته را به چند دسته کلی تقسیم می کنند:

  • دوربین مدار بسته آنالوگ
  • دوربین مدار بسته AHD
  • دوربین مدار بسته تحت شبکه
  • دوربین مدار بسته  HDCVIکه منحصرا توسط شرکت داهوا تولید می شود

کیفیت دوربین داهوا بر حسب مگاپیکسل بوده و کابل کشی آن بر بستر کواکسیال انجام می پذیرد. در این دوربین مدار بسته داهوا برای ضبط تصاویر از دستگاه HCVR استفاده می گردد. کابل کشی این نوع از دوربین نیز تا 550 متر بهینه شده است. دوربین مدار بسته HDCVI اطلاعات صوتی و تصویری هر دو را بر روی یک رشته کابل مشترک کواکسیال منتقل می کند. به دلیل استفاده از فرکانس پایین در دوربین داهوا و عدم فشرده سازی تصویر، میزان عدم وضوح، نویز و پرش تصویر، بسیار پایین می باشد. تولید انحصاری دوربین مدار بسته داهوا به خاطر رفع نقایص دوربین های HD بوده است؛ در واقع این سیستم بدون نیاز به کابل کشی مجدد، سیستم دوربین مداربسته آنالوگ را بر روی سیستم HD منتقل می کند.دوربین داهوا در سال 2014 به عنوان یکی از فینالیست های جایزه بزرگ GTI آلمان که هر سال به با بالاترین فناوری اعطا می شود، برگزیده شد. سیستم دوربین مداربسته HDCVI رقیب مستقیم دوربین مداربسته AHD و HDTVI توربو اچ دی هایک ویژن می باشد.

دوربین مداربسته توربو اچ دی Turbo HD

دوربین های مداربسته توربو اچ دی یکی از ویژه ترین انواع دوربین ها به شمار می روند؛ چرا که با ترکیب دو ویژگی مهم گام موثری در جهت بهبود کیفیت تصویر برای دوربین های مداربسته در عین داشتن هزینه های پایین تر برداشتند. اگر تصمیم دارید مجموعه دوربین های حفاظتی خود را به روز رسانی کنید و یا حتی برای اولین بار است که به فکر خرید دوربین مداربسته افتاده اید، یکی از معقول ترین سیستم ها برای شما مجموعه Turbo HD است.

تا قبل از این تکنولوژی، دوربین های آنالوگ، تحت شبکه یا IP و AHD برای پاسخ دهی به نیاز کاربران به کار می رفتند. همانطور که می دانید کیفیت تصویر در دوربین های آنالوگ به صورت خطی یا تی وی لاینی شناخته می شود و بالاترین حد آن یعنی 1200TVL هم کیفیت قابل توجهی به دست نمی دهد و حداکثر تا 960H کیفیت تصویر دارد، این میزان تا اندازه یک سوم کمتر از ضعیف ترین کیفیت در دوربین های AHD است. دوربین های آی پی این کیفیت را به صورت مگاپیکسلی عرضه کردند، اما هزینه های بالای کابل کشی و تاخیر در ارسال تصاویر را می توان از نکات منفی برای خرید این دوربین مداربسته در نظر گرفت.

ظهور دوربین های HDTVI: کیفیت تصویر بالا در کنار قیمت مناسب

در کنار این ها، دو مجموعه دیگر به نام های توربو اچ دی و HDTVI عرضه شدند. هر دوی این موارد ترکیبی از دو دوربین قبلی را ارائه کردند و کیفیت مگاپیکسلی را بر بستر آنالوگ یعنی کواکسیال ارائه دادند. به این ترتیب قیمت دوربین مداربسته توربو اچ دی نسبت به دوربین های تحت شبکه بسیار پایین تر آمد، در حالی که همان کیفیت را ارائه می کرد. این دوربین ها ترکیب یکپارچه ای از تکنولوژی انتقال تصویر آنالوگ و دیجیتال ارائه می کنند و در واقع به سیستم قدیمی آنالوگ این اجازه را می دهد تا به سری بالاتر یعنی HD برسد.

چرا دوربین توربو اچ دی بخریم؟

استفاده از دوربین هایی که کیفیت HD دارند برای اماکنی مانند بانک ها و سفارت ها که نیاز به امنیت بالایی دارند، توصیه می شود. همچنین می توان با استفاده از این دوربین ها بدون تغییر در فوکوس تصویر، بر روی آن زوم کرد. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، قیمت مناسب این محصول در کنار کیفیت تصویر بالا مهمترین خصوصیت آن است. این دوربین ها تا 5 مگاپیکسل کیفیت تصویر ارائه می دهند که آن ها را برای هر موقعیتی مناسب می سازد.
از آنجا که در این نوع دوربین ها سیم کشی دوربین های تحت شبکه وجود ندارد و می توان از همان بستر آنالوگ (کابل کواکسیال) استفاده کرد، بخش اصلی بالا بردن قیمت دوربین مداربسته حذف می شود و بنابراین نیازی به پرداخت هزینه بالا برای آن وجود ندارد. نکته قابل توجه دیگر در مورد آن اینکه نصب دوربین مداربسته توربو اچ دی بسیار ساده انجام می گیرد، هزینه نگهداری آن بسیار پایین بوده و نیاز به اطلاعات فنی بالایی ندارد.

معرفی انواع دوربین های مداربسته Turbo HD

با توجه به گسترده بودن فضای رقابتی در دنیای دوربین های مداربسته، بسیاری از برند ها محصولات خود را در بخش های گوناگونی ارائه می دهند تا هیچ سهم از بازاری را از دست ندهند. سیستم های توربو اچ دی زیر مجموعه های گوناگونی دارند که یکی از مهمترین آن ها دوربین های AHD است. یکی دیگر از محصولات مشابه آن هم دوربین مداربسته HDCVI داهوا است. در ادامه دو مورد از معروف ترین برند های سازنده دوربین های توربو اچ را بررسی می کنیم:

دوربین مداربسته HDTVI هایک ویژن

هایک ویژن یکی از اولین برند هایی بود که اقدام به تولید این دوربین ها کرد. هایک ویژن که نام خاص خود را برای این دوربین ها از سر کلمات High Definition Transport Video Interface انتخاب کرده است، محصولات مختلفی برای کاربران خود در نظر گرفته است. دوربین مداربسته توربو اچ دی هایک ویژن که کابل کشی را تا 500 متر بهینه کرده است، این سیستم را تا حد زیادی ارتقا بخشیده است. برخلاف دوربین های IP، در این سیستم قادر خواهید بود که تصاویر را بدون هیچ گونه تاخیری دریافت کنید. در میان آن ها می توانید انواع دوربین ها با لنز های مختلف (از لنز ثابت گرفته تا وری فوکال موتور دار) و رزولوشن های گوناگون (تا 5 مگاپیکسل) مشاهده کنید. یکی از ویژه ترین خصوصیات برای دوربین ها، زوم اپتیکال آن ها است که بدون تغییر در کیفیت، می توانند تا 30 برابر تصویر را نزدیک تر کنند.

دوربین مداربسته توربو اچ دی ITR

قبلا با انواع دوربین مداربسته AHD آی تی آر آشنا شدیم. دوربین های مداربسته توربو اچ دی آی تی آر هم با کیفیت مناسب در دسترس است. اگر به دنبال دوربین مداربسته ارزان قیمتمی گردید و در عین حال کیفیت دوربین هم اهمیت بالایی دارد، یکی از بهترین انتخاب ها برای شما، مجموعه ITR است. شما می توانید از میان لنز های مختلف با رزولوشن های گوناگون، بهترین دوربین مداربسته را برای مجموعه خود انتخاب کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X